Poznaj historię wózka widłowego

Mar 21, 2016

Poznaj historię wózka widłowego

Wózek widłowy (zwany również widlakiem) jest zasilanym wózkiem przemysłowym wykorzystywanym do podnoszenia i przemieszczania materiałów na krótkich dystansach. Wózek został opracowany na początku XX wieku przez różne firmy, w tym firmę produkująca skrzynie biegów Clark i firmę Yale & Towne Manufacturing. Po II wojnie światowej wykorzystanie i rozwój wózka zostały znacznie rozszerzone na całym świecie. Wózek stał się nieodzownym elementem wyposażenia w operacjach produkcyjnych i magazynowych. W 2013 roku sam top 20 producentów na całym świecie osiągnął obroty w wysokości 30,4 miliarda dolarów przy 944,405 sprzedanych maszyn; a wózki na rynku amerykańskim prawie 33 mld $.

Co przyczyniło się do zwiększenia zainteresowania w stosunku do wózków widłowych?

Od środka XIX wieku poprzez początek XX wieku nastąpił rozwój, który doprowadziły do stworzenia dzisiejszych nowoczesnych wózków widłowych. Prekursorami nowoczesnego wózka widłowego były napędzane ręcznie wciągarki, które były wykorzystywane do podnoszenia ciężarów. W 1906 roku wprowadzono baterię Pennsylvania Railroad zasilającą  platformy ciężarówki do przenoszenia bagażu na stacji kolejowej Altoona w Pensylwanii. Po I wojnie światowej nastąpił rozwój różnych rodzajów magazynowania w Wielkiej Brytanii przez Ransomes Sims & Jefferies Ipswich. Stało się to po części z powodu niedoborów kadrowych spowodowanych wojną. W 1917 roku Clark w Stanach Zjednoczonych zaczął się rozwijać i za pomocą ciągnika zasilanego bateryjnie i wind w swoich fabrykach. W 1919 roku spółka Towmotor, i Yale & Towne Manufacturing w 1920 roku, weszły na rynek wózków widłowych w Stanach Zjednoczonych. Kontynuując rozwój i rozszerzając stosowanie wózka kontynuowana było przez lata ’20 oraz ’30. Wprowadzenie mocy hydraulicznej i rozwój pierwszych wózków widłowych elektrycznych zasilających, wraz z wykorzystaniem standaryzowanych palet pod koniec 1930 roku, przyczynił się do wzrostu popularności wózków widłowych.

Wózki widłowe

Początek II wojny światowej, podobnie jak przed I wojną światową, pobudził użycie wózków widłowych w wysiłku wojennym. Po wojnie były wdrażane bardziej efektywne metod do przechowywania produktów w magazynach. Magazyny potrzebowały bardziej zwrotnych wózków widłowych, które mogłyby osiągnąć większą wysokość, modele nowych wózków zakładały, że wypełnia tę potrzebę. Na przykład w 1954 roku brytyjska firma o nazwie Lansing Bagnall, obecnie część Kion Group, rozwinięta to, co miało być pierwszą ciężarówką z pełnym napędem elektrycznym. Zmiana projektu zmieniła wygląd hurtowni i magazynów, prowadząc do wąskich korytarzach i układania wyższego obciążenia, które to zwiększyło zdolność magazynowanie. W trakcie lat ’50 oraz ’60 bezpieczeństwo operatora wózka widłowego stało się problemem z powodu rosnących wysokości podnoszenia oraz wydajności. Funkcje ochronne takie jak obciążenie podparcia pleców i klatka dla operatora, zwana napowietrzną strażą, zaczęły być dodawane do wózków widłowych produkowanych w tej epoce. Pod koniec 1980 ergonomiczna konstrukcja zaczęła być włączana do nowych modeli wózków aby poprawić komfort pracy, zmniejszyć potencjalne obrażenia i zwiększyć produktywność. W 1990 roku redukcja emisji spalin z wózków  zaczęły się rozwijać, co doprowadziło do norm emisji realizowanych przez producentów wózków widłowych w różnych krajach. Wprowadzenie wózka zasilanego sieciowo, wraz z technologią ogniw paliwowych, to również udoskonalenie w dalszym rozwoju wózka widłowego.

Polecane:

Podziel się: