O czym pamiętać, zakładając bloga?

Sie 29, 2016

O czym pamiętać, zakładając bloga?

Blogowanie ze zwykłej mody i jednego z wielu różnych hobby stało się popularną formą promocji w Internecie. Założenie bloga daje szanse na dodatkowe źródło dochodu. To także szansa na wykreowanie własnej marki w Sieci. Jak założyć bloga? O czym i jak na nim pisać? Jak go wypromować? Wszystko to jest prostsze niż mogłoby się na początku wydawać. Na początku wystarczą 3 proste kroki…

Dlaczego warto założyć bloga?

Istnieje wiele powodów, dla których warto założyć własnego bloga. Każdy bloger zaczyna blogowanie z innych pobudek. Jedną z nich może być większa niezależność i elastyczny czas pracy. W niektórych przypadkach prowadzenie własnego bloga staje się prawdziwą trampoliną do sukcesu. Szansą na to, by zamienić nasze zainteresowania w nasz wymarzony zawód. Blogowanie powinno zainteresować także firmy i ludzi biznesu.
Blogi pomagają dotrzeć do wielu potencjalnych klientów i zdobyć ich zaufanie. Jeszcze inną zaletą pisania na blogu jest szlifowanie własnych umiejętności pisarskich. Pisanie postów sprawia, że blogerzy wysławiają się z większą łatwością. Blogowanie, jak mało co, po prostu poszerza horyzonty.

Krok 1: Target i tematyka bloga

Zanim założymy bloga musimy zastanowić się nad tym, o czym chcielibyśmy pisać. Warto też określić nasz target, czyli grono przyszłych czytelników. Aby pisać poczytnego bloga, nie trzeba być ekspertem. Wystarczy podstawowa wiedza na tematy, które będą poruszane na blogu. Powinniśmy się skupić na jednym, maksymalnie na kilku tematach. Jednakże blog powinien kojarzyć się wyłącznie z jedną tematyką. Dzięki temu czytelnicy będą go łatwiej kojarzyli i będą wiedzieli jakich postów się na nim spodziewać. Pisząc bloga, trzeba być elastycznym. Analizować to, co interesuje czytelników. Wtedy będą częściej odwiedzali naszą stronę.

Krok 2: Wybór domeny i hostingu

Domena jest dla bloga tym, czym dla blogera jest jego imię i nazwisko. Domena to adres internetowy przypisany do bloga. Dobrą domenę charakteryzuje to, że:

  • jest krótka – adres bloga powinien być łatwy do zapamiętania. Dodatkowo powinnien składać się maksymalnie z 3 słów. Dzięki temu będzie też łatwiejszy do wpisania w przeglądarce.
  • łatwo ją wymówić
  • jest związana z tematyką bloga – nazwa domeny powinna jednoznacznie mówić o czym jest blog
  • posiada rozszenie „.pl” – własna domena z końcówką „.pl” wygląda dużo bardziej profesjonalnie niż blog założony na jednym z portali.

Rejestracja i przedłużenie domeny nie jest kosztowne. Zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych. Dodatkowo w pakiecie z domeną można otrzymać praktyczne narzędzia i dodatki, m.in. kreator stron WWW
i profesjonalną pocztę.

Domenę można otrzymać również gratis wraz z niektórymi ofertami hostingu. Inwestycja w dobry hosting (np. https://www.nazwa.pl/hosting/), który wytrzyma ruch oszczędzi nam niepotrzebnego stresu i pozytywnie wpłynie na statystyki naszego bloga. Dobry hosting powinien posiadać autoinstalator aplikacji (np. Joomla! czy WordPress) oraz wsparcie techniczne 24/7.

Krok 3: Szablony i wygląd bloga

Z blogami jest podobnie jak z ludźmi. Kluczowe jest dobre pierwsze wrażenie. Każdy, kto odwiedzi naszego bloga, najpierw oceni go pod kątem wizualnym, a dopiero potem zagłębi się w jego treść. Aby blog był czytelny, przejrzysty i łatwiejszy w odbiorze, powinien mieć jasne tło i czarne litery. Naszej uwadze nie powinny umknąć takie elementy, jak logo, górny baner czy zdjęcia wyświetlające się we wpisach. Warto jest się zdecydować na gotowy (darmowy lub płatny) szablon. Wygląd bloga należy dostosować do jego tematyki. Musimy się także zastanowić, z których funkcji szablonu będziemy korzystali, a z których nie. Opcje szablonu mają przede wszystkim pomóc w atrakcyjnym zaprezentowaniu tematyki naszego bloga.

Monitorujemy statystyki naszego bloga

Aby uzyskać dokładny wgląd do statystyk bloga, wystarczy założyć konto Google Analytics i wstawić na bloga kod śledzący. W ten sposób poznamy liczbę odsłon, unikalnych użytkowników, czas spędzony na stronie itp. Dzięki statystykom możemy dowiedzieć się także tego, skąd przychodzą czytelnicy naszego bloga oraz tego, które posty cieszą się największą popularnością. Statystyki bloga dotyczą również wieku, płci i miejsca zamieszkania naszych czytelników. Warto wyciągnąć z tych informacji odpowiednie wnioski, które pomogą nam w dalszym rozwoju bloga. Dlaczego jeszcze opłaca się monitorować statystyki naszego bloga? Jeżeli w przyszłości chcielibyśmy nawiązać współpracę z daną firmą lub agencją, to na pewno poprosi ona o dokładne statystyki naszej strony.

Pozycjonowanie bloga

Blog musi być dobrze wypozycjonowany, aby można go było łatwo znaleźć w wyszukiwarce. Już na samym początku musimy ustalić główne frazy, przy pomocy których będziemy pozycjonować naszego bloga. Aby uzyskać jak najlepsze wyniki, trzeba koniecznie pozycjonować także pojedyncze wpisy.

W wymyśleniu dobrego tytułu może nam pomóc narzędzie Google AdWords. Po wpisaniu w planer słów kluczowych danej frazy dowiemy się jak często się ją wyszukuje. Oprócz liczby wyszukiwań danej frazy ważna jest również jej konkurencyjność. Wysoka konkurencja świadczy o tym, że wybraną frazę jest już wypozycjonowanych wiele stron. W związku z tym nasz blog może znaleźć się na dalszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Miejsce w pierwszej dziesiątce jest kluczowe. W końcu gdy sami szukamy jakiejś informacji, to najczęściej przeglądamy tylko pierwszą stronę wyników wyszukiwania.

Przy pozycjonowaniu bloga ważne jest również opisywanie zdjęć i umiejętne powtarzanie w tekście wybranych fraz. Treść nie może być przepełniona słowami kluczowymi. W takim przypadku tekst będzie nieczytelny, a dodatkowo Google nie akceptuje sztucznego pozycjonowania.

7 rzeczy, o których musi pamiętać bloger

Blogowanie jest dla każdego. Jednak zakładając bloga, warto pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim należy określić jego target i tematykę. Kolejnym krokiem jest wybór domeny i hostingu. Potem pozostaje jedynie wybrać odpowiedni szablon i zadbać o czytelny i przejrzysty wygląd bloga. Gdy już go założymy, monitorujmy jego statystyki i zadbajmy o jego dobre wypozycjonowanie. Od tego momentu sukces naszego bloga będzie leżał wyłącznie w naszych rękach.

Polecane:

Podziel się: